Sausio 18 dieną sostinės Pylimo gatvėje 4A atidarytas Lietuvos žydų kultūros ir tapatybės muziejus (LŽKTM). Tuo pačiu lankytojams atsivėrė ir vieno didžiausių XX amžiaus litvakų, Lietuvos žydų dvasinio ir visuomeninio gyvenimo griūtį įamžinusio dailininko Rafaelio Chvoleso muziejus. Jo kūrybos kraitį sudaro apie 3 tūkst. tapybos darbų ir 6 tūkst. piešinių. Iš prieškario liko vos keli...
Rafaelis Chvolesas savo studijoje. Chwolesų šeimos archyvo nuotrauka
Reikšmingą R. Chvoleso (1913–2002) palikimo dalį muziejui padovanojo Paryžiuje gyvenantys dailininko sūnūs – Milijus ir Alexandre`as Chwolesai. Ne tik tapybos darbus, bet ir asmeninius daiktus, knygas. Nuo 2004-ųjų, praėjus porai metų po tėvo mirties, broliai ėmė aktyviai rengti jo kūrybos pristatymus Vilniuje. Išklausę sumanymo kurti R. Chvoleso muziejų, tam pritarė: juk tai sugrįžimas į miestą, kuris tėvui vienaip ar kitaip priklauso.
„Prisiėmiau atsakomybę dėl šios iniciatyvos. Nors nesu tikras, ar jis pats jai pritartų“, – sakė Milijus Chwolesas. Mat tėvą su Vilniumi siejo gana prasti prisiminimai: čia jis neteko šeimos, pirmosios žmonos, neteko beveik visko, ką paliko staiga prasidėjus karui.
M. Chvolesas teigė besirūpinantis tėvo kūryba, nes ji paprasčiausiai to verta: „Būtų labai apmaudu, jei tokio meistro darbai neturėtų žiūrovų.“
Rafaelio Chvoleso muziejus įsikūręs ketvirtajame LŽKTM aukšte. Jo ekspozicija trijose salėse perteikia tris pagrindinius dailininko kūrybos tarpsnius – Vilniaus, Varšuvos ir Paryžiaus.
Mokytojas, kultūrininkas Vytautas Toleikis apžiūri Rafaelio Chvoleso muziejų. Irmanto Gelūno nuotrauka
Vienas perspektyviausių
Modernizmo klasikas R. Chvolesas (1913–2002), gimęs Rusijos imperijoje Pirmojo pasaulinio karo išvakarėse, buvo vyriausias ir vienintelis berniukas šešių vaikų šeimoje. Juzefui Pilsudskiui aneksavus Vilniaus kraštą, tapo Lenkijos piliečiu. Gyveno Kūdrų gatvėje, Tymo rajone (Safjanki).
Mokėsi Vilniaus humanitarinėje gimnazijoje dėstomąja jidiš kalba, baigė Meninių amatų mokyklą – įgijo dekoratyvinės tapybos specialybę. Dirbo Vileikos srities (dabar Baltarusija) meno skyriuje, vadovavo Vaizduojamosios dailės mokyklai, dalyvavo parodose.
Prieškariu R. Chvolesas įsitvirtino kaip vienas perspektyviausių jaunosios kartos žydų menininkų, priklausė garsiajai socialistinių kairiųjų pažiūrų Jaunųjų žydų dailininkų ir rašytojų grupei „Jung Vilne“, ir Vilniaus žydų dailininkų draugijai, siejusiai senuosius menininkus.
Rafaelis Chvolesas, Gaono sinagogos griuvėsiai, 1946. Guašas ant popieriaus, 46x31
(194610527) VŽM 9196/21
Į Rusijos gilumą
Kai 1941 metų birželio 22 dieną naciai įsiveržė į Lietuvos teritoriją, R. Chvolesas parodos reikalais lankėsi Minske. Vilniuje liko visi giminaičiai ir nėščia žmona Mariana. Moteris mėgino ištrūkti pas vyrą, tačiau pakeliui naciai ją suėmė ir žvėriškai nukankino.
Dailininkui teko trauktis į Rusijos gilumą. Ten dirbo statybos batalione (strojbat), tiesė geležinkelį. Gyvenimo sąlygos buvo beveik nepakeliamos. Prie duonos dailininkas prisidurdavo piešdamas sargybinių portretus.
Apie tai sužinojusi būsimoji žmona – iš Maskvos evakuota ir Krasnyje Bakų kultūros namams vadovavusi maskvietė žurnalistė, poetė Marija Ponomariova – pakvietė jį dirbti dekoratoriumi. „Manau, tuo išgelbėjo gyvybę. Nes tėvas jau sunkiai sirgo plaučių uždegimu“, – pasakojo sūnus.
Rafaelis ir Marija susituokė, susilaukė dviejų sūnų – Aleksandro (g. 1944) ir Milijaus (g. 1951). Iš pirmos santuokos su slovėnu Kominterno nariu Marija augino sūnų Antoną.
Rafaelis Chvolesas (pirmas iš kairės) Rusijoje, statybos batalione. Chwolesų šeimos archyvo nuotrauka
Atrado savo misiją
Vos pasibaigus karui R. Chvolesas grįžo į gimtąjį miestą. Marija su vaikais liko gyventi Maskvoje. Vilniuje dailininkas pamatė, kokia tragedija ištiko jo artimuosius, žydų bendruomenę, gimtąjį miestą. Tėvai ir trys seserys buvo nužudytos, dviem – Rivkai Chvoles-Lichtenfeld ir Sofijai Leikovič – pavyko išsigelbėti. Kurį laiką pas vieną glaudėsi Tilto gatvėje.
Sugrįžęs atgal atrado savo, kaip dailininko, misiją – įamžinti sugriautą Vilniaus senamiestį, karo paženklintas geto gatveles, Didžiosios sinagogos, Žydų instituto (YIVO) liekanas. Iš to laiko liko pluoštas eskizų su griuvėsiais virtusios Lietuvos Jeruzalės vaizdais. 1945–1947 metais sukūrė garsiausią savo kūrybos seriją „Vilniaus getas“.
Rašytojas Marius Ivaškevičius apžiūri Rafaelio Chvoleso muziejų. Irmanto Gelūno nuotrauka
Nostalgiški prarasto žydiško Vilniaus vaizdai neatitiko stalininės cenzūros nuostatų. Dailininką slėgė ideologinis reikalavimas kurti socrealistine maniera. Tapė ja tik tiek ir tam, kad galėtų išmaitinti Maskvoje likusią šeimą. Pokario Vilniuje nebuvo surengta nė viena autorinė R. Chvoleso paroda, jo kūrybą vertino tik kolegos.
Dailininko seserys po kurio laiko emigravo į Izraelį, jis pats apsistojo bute Kražių gatvėje. 1957 metais į Vilnių atsikraustė žmona su vaikais. 1959-aisiais Chvolesai emigravo į Lenkiją. „Tėvui buvo sunku nerodyti tikrosios savo kūrybos, tačiau viską dėti „į stalčių“, kaip darė daugelis, jis nenorėjo. Manau, tai buvo pagrindinė išvykimo priežastis“, – svarstė M. Chwolesas.
Vilniuje dailininkas praleido keturis dešimtmečius. Sukūrė reikšmingiausią darbų seriją, skirtą sugriautam Vilniaus žydiškajam paveldui įamžinti. Gimtasis miestas paliko įspaudą visam gyvenimui: net pasitraukęs į Vakarus R. Chvolesas nenustojo tapyti Vilniaus vaizdų, o įkvėpimo sėmėsi iš pokario metais darytų eskizų, prisiminimų.
Rafaelis su seserimis. Chwolesų šeimos archyvo nuotrauka
Sėkmingiausias tarpsnis – Varšuvoje
Dešimtmetis, praleistas Varšuvoje, R. Chvolesui buvo bene sėkmingiausias. Jis įsiliejo į klestintį žydų kultūrinį gyvenimą, surengė 7 autorines parodas, keliavo po pasaulį kaip UNICEF dailininkas, iliustravo knygas, projektavo kino ir teatro afišas, apipavidalino knygas.
Jau 1959 metais surengta jo kūrinių paroda „Vilniaus geto motyvai“, o 1960 metais – „Gimtosios vietos“. Abi sulaukė didelio pasisekimo, nes Lenkijoje gyveno nemažai pasitraukusiųjų iš Vilniaus ir jo ilgėjosi.
1963 metais buvo surengta autorinė R. Chvoleso paroda Paryžiuje, „Galerie du Passeur“. Tais pačiais metais vyko į Maroką UNICEF organizacijai kurti atvirukų ciklo.
Chvolesų šeima. Iš dešinės: (antras) Alexandre`as Chwolesas, Marija Ponomariova-Chvoles, Milijus Chvolesas, Rafaelis Chvolesas. Chwolesų šeimos archyvo nuotrauka
Jei vėl pradėti gyvenimą iš naujo
10 metų trukusį Varšuvos periodą nutraukė antisemitizmo banga, kilusi po Šešių dienų karo (1967) ir Prahos pavasario. Šeima ryžosi dar kartą emigruoti – dar toliau į Vakarus. Apsispręsti nebuvo sunku: jei vėl pradėti gyvenimą iš naujo, tai tik dailininkų mekoje Paryžiuje, kurio vaizdai jau puošė R. Chvoleso eskizų albumus.
Įsikūrė Monmartro kvartale, Rafaeliui primenančiame praėjusios epochos menininkus. Nedalyvavo visuomeniniame gyvenime, jam visiškai pakako bičiulių iš žydų bendruomenės. Atsidėjo vien kūrybai: iš atminties tebetapė Vilniaus vaizdus, kūrė nostalgiškas žydų folkloro scenas, įkvėpimo ieškojo kelionėse po Prancūziją, Italiją ar Izraelį.
Rafaelis Chvolesas, Abraomas Suckeveris. Chwolesų šeimos archyvo nuotrauka
Šiuo laikotarpiu artimiausi R. Chvoleso draugai buvo pasaulinio garso rašytojai Abraomas Suckeveris ir Chaimas Gradė, gyvenęs Niujorke. Jie nuolat keitėsi laiškais, su Abraomu kone kasmet susitikdavo Tel Avive.
Paryžiuje R. Chvolesas praleido visą likusį gyvenimą, beveik kasmet išsiruošdamas pas seseris į Izraelį. Tapyti liovėsi apie 2000-uosius. Gerokai suprastėjo rega, dar kiek anksčiau pavargo kojos. Vieną paskutinių darbų sukūrė 1998-aisiais.
Mirštantį tėvą Milijus slaugė iki fatališkos pabaigos. Prisimena ir paskutinį jųdviejų pokalbį: „Tėvas gulėjo lovoje priešais langą. Pakėlė ranką, sudėjo pirštus lyg mažą rėmelį, įsižiūrėjo ir pasakė: „Paskutinė kompozicija“.
Rafaelis Chvolesas, Dailininkas Jeruzalėje, 1983. Aliejus ant kartono IV 24x33 (198310383) VŽM 9196/54